zaterdag 10 december 2005

Valdivia

Vanmorgen, na een heftig Duits ontbijt en een leuk gesprek in het Duits met onze hospita(dat had ze nog op de Deutsche Schule gelehrnt!)zijn we per bus in 3 uur tijd naar Valdivia vertrokken. Op het busstation aldaar werden we meteen aangeklampt door een meisje dat ons goedkoop onderdak aanbood en ons er in haar autootje naartoe reed. Het is inderdaad een aardig kot, niet de luxe die we gewend waren in Puerto Varas, maar toch prima en een stuk goedkoper!
Het weer is de hele dag prima geweest. Bloedheet is het hier en je ziet zelfs palmbomen staan! Een heel verschil als je wekenlang alleen maar ijs gezien hebt...
We zijn het stadje ingelopen en hebben meteen een van de attracties bezocht, namelijk: de vismarkt! Wat is daar nou voor bijzonders aan zou je zeggen. Er is daar een heel vreemde situatie ontstaan. Valdivia ligt ver landinwaarts aan een rivier (eigenlijk een samenkomst van 3 rivieren). Diverse zeeleeuwen hebben ontdekt dat je hier makkelijk aan vishapjes (weggegooid visafval van de markt) kunt komen en zijn hier helemaal naartoe gezwommen om niet meer te vertrekken. Ze zijn niet bepaald verlegen uitgevallen en komen brutaal de kant op geklommen om vis weg te snaaien. Zo dichtbij hebben we ze nog nooit gezien, je kon ze aaien! Maar het blijven angstaanjagende beesten, vooral de mannetjes. Je kunt nu pas zien hoe enorm groot ze zijn, zo'n 1500 kilo massa met gigantische nekken met manen. Ze maken ook hetzelfde geluid als een echte leeuw en zijn voortdurend bezig hun territorium af te bakenen. De vrouwtjes (een stuk kleiner dan de mannetjes) komen bijna niet aan bod.
Af en toe zie je enorme gevechten, want ze willen s'avonds allemaal op hetzelfde plekje gaan zonnen.
Ook cirkelen er tientallen vogels in diverse soorten rond die in Nederland een zeldzaamheid zouden zijn, of ze bestaan helemaal niet. Roofvogels, aalscholvers, albatrossen, meeuwen, etc. En allemaal hondsbrutaal en superdichtbij. We moeten dus binnenkort weer wat foto´s op CD laten wegbranden want hier ging het erg hard!
Verder is Valdivia een ontzettend aantrekkelijk stadje met een mooi eiland met 2 musea erop een een mooi wandelpark waar we weer heerlijk kunnen birdwatchen ;-)
Morgen gaan we om 16 uur een boottocht maken naar het noorden van de rivier, richting de samensprong met de andere rivieren. Daar zit een zwanenkolonie van zo´n 16.000 exemplaren. Verder schijnt hier enorm gevochten te zijn, ook door Nederlanders die hier de boel wilden komen veroveren. De Spanjaarden hebben daarvoor allerlei verdedigingswerken aangelegd die je nog steeds kunt zien (the OK Corral, etc.).
Verder zien we het allemaal nog wel. Overmorgen gaan we in ieder geval richting Pucon. Zondag zijn overigens de verkiezingen hier. Een vrouw (Michelle Bachelet), de eerste in de geschiedenis hier, staat op de 2e plaats. We duimen voor haar!

Anoniem zei

Heel leuk allemaal, we zijn net op za.morge)en de zon staat al weer lekker aan de hemel hier. Alles prima hier maar het is toch wel een beetje saai om deze tijd van het jaar! Blijf genieten en ik ga nu naar de post op @home kijken. Veel liefs van de leu oet hengel en os andre in es.