vrijdag 23 december 2005

Lange reisdag vanuit Paaseiland naar Valparaiso

Gisteren (donderdag) zijn we heel vroeg opgestaan dankzij onze cock sportiv. We zijn nog even naar het mooie zeebassin gelopen en hebben een laatste ochtendduik gemaakt. Er was prachtig ochtendlicht op de beelden bij het haventje, die hebben we nog even kunnen vastleggen. We zijn met een taxi in 2 minuten naar het vliegveld gebracht (hadden we ook kunnen lopen maar was een gesleep geweest met al die bagage). Om 12:05 uur vlogen we in 4,5 uur terug naar Santiago. Michelle moest haar statief inleveren want hier zagen ze een gevaarlijk slagwapen in. Gelukkig kreeg ze hem in Santiago weer terug. Op het vliegveld moesten we eerst een bus naar Santiago centrum nemen en vandaar uit een bus door naar Valparaiso. Twee uur later (om 22 uur) kwamen we daar aan en vonden een leuke hostal dichtbij het busstation. Recht tegenover het Congreso Nacional. Een nogal omstreden gebouw dat in opdracht van Pinochet in 1990 gebouwd is om de regering van Santiago over te brengen naar Valparaiso. Het was het laatste grote, publieke werk van zijn dictatorschap en heeft Chili 100 miloen dollar gekost. Het is een wanstaltig gebouw.
Ons hotelletje kost slechts 12 dollar per nacht en het is prima de luxe. Het is wel een enorme overgang van het rustige, ongerepte Paaseiland naar zo´n drukke stad als deze. We voelen ons hier niet 100% op ons gemak, we zijn net de Mercado Central overgestoken en voelden vijandige blikken op ons gericht. Ook durf je hier bijna geen foto´s te maken, overal wordt je gewaarschuwd voor pickpockets. Na een hevig op straat pissende, stomdronken oude zwerver te hebben omzeild (we moesten de gele stroom echt overspringen..) hebben we een aantal ascencores genomen de heuvels op. Dat was erg de moeite waard, vooral de Ascencor Espiritu Santo die de Cerro Bellavista opklimt. Je kunt dan weer afdalen via de zeer stijle, kronkelende trappetjes waarbij je langs allerlei muurschilderingen komt.
Ze hebben de hele wijk een beetje opgefleurd en er een openluchtmuseum (Cielo Abierto) van gemaakt. Erg de moeite waard! Ook de Ascensor Conception die de Conception heuvel opvoert is de moeite waard. Dit is een van de oudste liften, echt enorm oude kolerebende. Vroeger liep hij op stoom. De mannetjes die de liften bedienen doen dit vaak al hun hele leven.
Verder hebben we het natuurhistorisch museum bezocht dat volstond met aquaria met vissen die in de buurt van Paaseiland voorkomen. Verder een dolfijn op sterk water, veel stuffed birds, walvisbotten, fossielen, etc.
We hebben wat gedronken in een cafe/wasserij dat gerund wordt door de langste man van Chili (waarschijnlijk is hij kleiner dan Huub..., hier staat hij voor z´n cafe) maar het klinkt wel apart!

We hebben gegeten in een leuk restaurantje in het O´Higgins park. Het was zo ontzettend veel vlees dat we de helft hebben ingepakt in servetjes en hebben gevoerd aan de diverse, zeer slecht uitziende zwerfhonden. Zwervers namen ons dat niet in dank af.... De meeste mensen hier zijn trouwens erg lelijk (inteelt?) en onvriendelijk. We vinden Valparaiso trouwens de minst leuke bestemming van de hele vakantie. Eigenlijk is het een vieze, stinkende, zeer rumoerige stad. Maar de liftjes zijn erg leuk en als je dan eenmaal hoog in de heuvels zit, tussen de kunstenaars, is het goed toeven daar. Het is trouwens onvoorstelbaar hoe ze hier met hun zwervers omgaan. Er lag er letterlijk eentje dood te gaan op straat en niemand die zich er druk om maakte!
Morgen een lange reisdag terug naar Nederland!

ALVAST DE ALLERBESTE WENSEN VOOR IEDEREEN EN EEN ZEER VOORSPOEDIG 2006 !!!!!!!