21 september 2007
Vanmorgen voor dag en dauw loopt de wekker al af. De ferry van Port Hardy naar Prince Rupert vertrekt om 07.30 uur en we worden geacht 2 uur van te voren aanwezig te zijn. We zijn er pas om 6:05 uur, maar het is niet druk en het is geen probleem. Voorzien van voldoende proviand en wijn schepen we in.
Het regent lichtjes en als de boot vertrekt en het al iets lichter wordt zien we nog helemaal niets... We slapen wat bij in de lounge en gaan vervolgens het dek op als er wat blauw in de lucht komt. Links zien we Calvert Island en rechts Namu, dat bekend staat om zijn 'whirlwinds'. Het is de koudste nederzetting van de coast met keiharde winden. We hebben onze fleece en jas wel nodig hier... Vervolgens zien we links Bella Bella (een First Nation vis- en houthak- community). We passeren Klemtu op Swindle Island. Hier vandaan kan je excursies maken (te exclusief en duur voor ons, vandaar maar deze ferrytocht...) naar Princess Royal Island, waar de zogenaamde 'spookbeer' (een bruine beer die vanwege het voedsel hier een caramelwitte vacht heeft) gespot kan worden.
We passeren Boat Bluff, een van de mooistgelegen vuurtorens hier en vervolgens Swanson Bay, waar niet meer van over is dan een vervallen schoorsteen. Het was ooit een van de eerste sulfite pulp mills uit 1909. Uiteindelijk komen we langs Princess Royal Island waar zich als enige nederzetting Butendale bevindt. Het is een zeer mysterieus eiland, altijd hangen er flarden mist omheen en talrijke watervallen kronkelen zich door de dichte bossen naar beneden. We worden gewaarschuwd dat bij de rivieren die op de strandjes uitkomen zich vaak op zalm vissende beren ophouden. Helaas is het ons niet gegund er een te mogen aanschouwen. En al helemaal geen 'spookbeer' natuurlijk....
Wat ons wel gegund is zijn talrijke walvissen (waarschijnlijk humpback whales) die links, rechts, voor en achter het schip opduiken. Overal zie je ze spuiten en zie je staartvinnen uit het water oprijzen. Het lukt ons er enkele foto's en wat film van te schieten. Een aantal porpoises springt mee op de hekgolf achter het schip. Een erg leuke ervaring!
Het weer is erg afwisselend. Het lijkt of je alle seizoenen van een heel jaar in een dag meemaakt hier. Dan weer zit je in het zonnetje op het dek en dan weer moet je vluchten voor enorme striemende regen- of zelfs sneeuwbuien.
De Inside Passage (zoals deze vaartocht genoemd wordt) duurt 15 uur, maar biedt geweldig natuurschoon en uitzicht op walvissen, dolfijnen, zeehonden en Amerikaanse adelaars. In vroeger tijden waren de ontdekkingsreizigers en hun vaartuigen overgeleverd aan de genade van de onvoorspelbare Grote Oceaan. De Inside Passage bood een veilige route tussen de eilanden. Tegenwoordig varen veerboten, vrachtschepen en prive-jachten op en neer tussen de eilanden en het dichtbeboste vastenland. De veerboot vervoert goederen en passagiers naar plekken die alleen toegankelijk zijn per boot of watervliegtuig. Uiteindelijk komen we door het Grenville Channel, dat op zijn smalst maar 500 m breed is. Je moet goed kunnen navigeren om een schip hier doorheen te kunnen loodsen! Om 22:30 uur komen we aan in Prince Rupert dat dicht tegen de grens met Alaska aan ligt.
Vanmorgen voor dag en dauw loopt de wekker al af. De ferry van Port Hardy naar Prince Rupert vertrekt om 07.30 uur en we worden geacht 2 uur van te voren aanwezig te zijn. We zijn er pas om 6:05 uur, maar het is niet druk en het is geen probleem. Voorzien van voldoende proviand en wijn schepen we in.
Het regent lichtjes en als de boot vertrekt en het al iets lichter wordt zien we nog helemaal niets... We slapen wat bij in de lounge en gaan vervolgens het dek op als er wat blauw in de lucht komt. Links zien we Calvert Island en rechts Namu, dat bekend staat om zijn 'whirlwinds'. Het is de koudste nederzetting van de coast met keiharde winden. We hebben onze fleece en jas wel nodig hier... Vervolgens zien we links Bella Bella (een First Nation vis- en houthak- community). We passeren Klemtu op Swindle Island. Hier vandaan kan je excursies maken (te exclusief en duur voor ons, vandaar maar deze ferrytocht...) naar Princess Royal Island, waar de zogenaamde 'spookbeer' (een bruine beer die vanwege het voedsel hier een caramelwitte vacht heeft) gespot kan worden.
We passeren Boat Bluff, een van de mooistgelegen vuurtorens hier en vervolgens Swanson Bay, waar niet meer van over is dan een vervallen schoorsteen. Het was ooit een van de eerste sulfite pulp mills uit 1909. Uiteindelijk komen we langs Princess Royal Island waar zich als enige nederzetting Butendale bevindt. Het is een zeer mysterieus eiland, altijd hangen er flarden mist omheen en talrijke watervallen kronkelen zich door de dichte bossen naar beneden. We worden gewaarschuwd dat bij de rivieren die op de strandjes uitkomen zich vaak op zalm vissende beren ophouden. Helaas is het ons niet gegund er een te mogen aanschouwen. En al helemaal geen 'spookbeer' natuurlijk....
Wat ons wel gegund is zijn talrijke walvissen (waarschijnlijk humpback whales) die links, rechts, voor en achter het schip opduiken. Overal zie je ze spuiten en zie je staartvinnen uit het water oprijzen. Het lukt ons er enkele foto's en wat film van te schieten. Een aantal porpoises springt mee op de hekgolf achter het schip. Een erg leuke ervaring!
Het weer is erg afwisselend. Het lijkt of je alle seizoenen van een heel jaar in een dag meemaakt hier. Dan weer zit je in het zonnetje op het dek en dan weer moet je vluchten voor enorme striemende regen- of zelfs sneeuwbuien.
De Inside Passage (zoals deze vaartocht genoemd wordt) duurt 15 uur, maar biedt geweldig natuurschoon en uitzicht op walvissen, dolfijnen, zeehonden en Amerikaanse adelaars. In vroeger tijden waren de ontdekkingsreizigers en hun vaartuigen overgeleverd aan de genade van de onvoorspelbare Grote Oceaan. De Inside Passage bood een veilige route tussen de eilanden. Tegenwoordig varen veerboten, vrachtschepen en prive-jachten op en neer tussen de eilanden en het dichtbeboste vastenland. De veerboot vervoert goederen en passagiers naar plekken die alleen toegankelijk zijn per boot of watervliegtuig. Uiteindelijk komen we door het Grenville Channel, dat op zijn smalst maar 500 m breed is. Je moet goed kunnen navigeren om een schip hier doorheen te kunnen loodsen! Om 22:30 uur komen we aan in Prince Rupert dat dicht tegen de grens met Alaska aan ligt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten