zondag 23 september 2007

Beren op ons pad onderweg naar Port Hardy

20 september 2007

Vanaf de camping in Campbell River hebben we dus een trip gereserveerd op een zodiac met het doel om beren en ander wildlife te gaan spotten. Een tochtje van 4 uur dat ik van Michelle als verjaardag kadootje krijg (ook al is dat nog ver weg...). Nadat we in dikke, warme overlevingspakken gehesen zijn vertrekken we uit de haven met zo'n 10 passagiers. Alhoewel het niet heel erg koud is valt dat op de boot vies tegen. Zeker met een behoorlijke snelheid is het meteen ijskoud en zijn we erg blij met onze dikke pakken. We zien een groot aantal bald headed eagles, zeeleeuwen, zeehonden en een dolfijnachtige orca (porpoise), zwart wit gevlekt.

We varen langs tientallen potentiele strandjes waar mogelijkerwijs zwarte beren (grizzlies komen niet voor op Vancouver Island) gespot kunnen worden, maar na drie uur heen en weer gevaren te zijn tussen Vancouver Island en Quadra Island hebben we nog steeds geen beer gespot. Helaas zal het dus ook niet gebeuren tijdens deze trip. De teleurstelling bij iedereen is behoorlijk groot, want daar hebben we ons dure geld niet voor betaald. Ook vertelt onze 'skipper' weinig over de fauna en gaat hij niet op zoek naar 'rapids' in zee (een soort stroomversnellingen). Niet dat het ons iets uitmaakt, maar het is wel de reden dat hij van niemand in de boot fooi ontvangt... Het meest ironische is nog dat we de mooiste foto van de hele trip pas maken op het moment dat we net zijn teruggekeerd in de haven. Een nieuwsgierige zeehond steekt plotseling zijn kop boven water en blijft ons aankijken. Op slechts 2 meter van de boot…..
Nadat we ons uit de survivalpakken (alsof je een maanlancering achter de rug hebt..) hebben gehesen gaan we om 2 uur 's middags met de RV op weg naar onze laatste etappe plaats op Vancouver Island, Port Hardy vanwaar we morgenvroeg (vrijdag) de ferry nemen naar Prince Rupert, bijna op de grens met Alaska. Onderweg stoppen we nog even in Telegraph Cove, een schattig dorpje met houten huizen, gebouwd op palen. Hier kan je prachtige orca-tochten maken. Het schijnt dat ze hier zelfs hun jongen ter wereld brengen. Helaas ontbreekt het ons aan tijd hiervoor....Onderweg, vlag voor Port Hardy zien we plots 2 zwarte beren (een moeder met een vrij groot jong) langs de weg in het gras scharrelen. Huub gooit meteen de camper aan de kant en we maken snel wat foto's en film. Wel zijn we op een veilige afstand gebleven. Zwarte beren zijn erg gevaarlijk. We ruiken een enorme lijkenlucht, dus waarschijnlijk zijn ze een heerlijke ‘roadkill’ aan het verorberen…. In Port Hardy vinden we een camping vlak bij de ferry, zodat we morgenvroeg niet al te lang hoeven te rijden naar de boot. De receptie van de camping is net een museum. Tientallen opgezette beesten: beer, wolf, uilen, eagles etc etc. staan hier uitgestald. Het zijn allemaal roadkill slachtoffers die hier verzameld zijn. Op de camping stikt het van de 'wilde' konijnen, die zelfs uit je hand komen eten en zich laten aaien. Het is hier net Waterschaps Heuvel... Het is een mix van ‘echte’ wilde (bruin met witte staart) en verwilderde tamme (zwart en grijs) konijnen. Waarschijnlijk heeft iemand zijn pets uit medelijden een keer vrijgelaten en hebben ze zich in een razend tempo voorgeplant. In een grote cederboom meteen achter onze camper zit een bald headed eagle, die opvliegt zodra wij uit de camper komen. We volgen hem om mooie foto's en film te kunnen maken. Geweldig, zo vlak bij allemaal. Daar hoeven we voortaan geen dure excursies meer voor te boeken. Onderweg krijg je het allemaal voor niets en nog veel beter zichtbaar en veel dichterbij.