maandag 17 september 2007

Victoria - Vancouver Island

Hier weer even een update van onze Canada-reis.

Zaterdag werden we om 10 uur 's morgens opgehaald door CanadaCruise. Een chauffeur bracht ons naar de camperverhuur. Onderweg vertelde hij honderduit over allerlei diersoorten die hun heil steeds dichter in de stad zoeken in hun speurtocht naar voedsel. Coyotes, visarenden (het symbool van de USA, maar ze komen eigenlijk alleen in Canada voor), beren, etc. Wij hebben ze helaas niet gezien. Bij de camperverhuur kregen we een bijzonder uitgebreide uitleg over hoe we e.e.a. moesten gebruiken. Ons verweer dat we al 'ervaren' campergebruikers waren hielp niet. Je moet je erg strikt aan allerlei verkeers- en parkeerregels houden, ze zijn erg snel met 'finen'
Na de uitleg zijn we meteen doorgereden naar de oversteekplaats van de ferry naar Victoria op Vancouver Island. We waren er al om 12:30 uur maar konden pas mee op de boot van 15:00 uur. Er stond een enorme rij campers (en dat in het laagseizoen!). Er stonden gelukkig een aantal aardige motorrijders waar we ons prima mee vermaakt hebben.

Wonderbaarlijk is dat hier: 80-jarigen rijden nog gewoon rond op een Harley Davidson of het niets is! Ook rijden ze rond in enorme campers waar je in Nederland een groot rijbewijs voor nodig zou hebben. Eigenlijk lijkt het hier heel erg op de States (al willen ze dat zelf niet horen..). De hoeveelheden voedsel die je krijgt voorgeschoteld zijn niet te behappen en zeer calorierijk. We zullen dus wel het vliegtuig inrollen als we weer terug naar huis gaan....
Ons navigatiesysteem (Garmin) werkt hier ook prima. We hebben er al veel en nuttig gebruik van gemaakt. In de buurt van Victoria (6 km er vandaan) hebben we een RV-park uitgezocht (Fort Victoria) waar we een plekje hebben dichtbij het schoonste sanitair wat je je maar voor kunt stellen. De camper is eigenlijk veel te luxe voor ons. Gigantisch ding toch weer, met zelfs een eigen badkamer! En dat was dan nog de kleinste die je kon kiezen. Maar als het regent is het prima natuurlijk.

s'Avonds zijn we met de bus (20 minuten bussen) naar Victoria gegaan waar we meteen een whalewatching tourtje geboekt hebben bij de haven. De zeer snelle boot (3 motoren, max snelheid 120 km/h) sprak ons erg aan! Het weer is tot nu toe erg mooi geweest maar het bureautje voorspelde voor zondag regenachtig weer. Maar voor zo'n tocht maakt dat niet uit, ze gaan toch.
We hebben een wandeling langs het havengebied gemaakt en langs de Parliament buildings, die prachtig verlicht zijn s'avonds.
Eten in de kroeg is prima te doen hier en het stikt van de Irish pubs. Prima eten, maar ook dit is niet erg goedkoop. Het geld vliegt er doorheen, dus we zullen het de komende tijd even wat rustiger aan moeten doen (of niet..).

Zondag moesten we om 9:30 uur inchecken bij Seafun Safari Experience. Het regende dat het goot.... We werden in waterdichte pakken gehesen en scheurden met 80km/h in hun high-speed Scarab (de luxe limo waarin je niet nat word) de haven uit op zoek naar orca's. Alle schippers (zelfs die in de USA) houden elkaar op de hoogte als ergens orca's gespot zijn. Op deze manier is de slagingskans 98% om ze te zien. Er waren nog geen orca's gespot, een uitzonderlijke situatie....
We voeren dus eerst richting Sooke en Jordan River (een enorm eind in westelijke richting) op zoek naar ander wildlife. We zagen achereenvolgens; troepen zeehonden, zeeleeuwen, reigers, commorants (aalscholvers) en 2x een visarend (helaas op grote afstand).

Na een half uur verder in westelijke richting te zijn gevaren (er waren nog steeds geen orca's gespot) kreeg de kapitein ineens bericht dat er orca's waren gesignaleerd in de buurt van Victoria, bij Salmon Bank. We moesten dus weer 3 kwartier terugvaren naar deze spot. Omdat ze de meest geavanceerde GPS-apparatuur aan boord hadden was het makkelijk om even de coordinaten door te geven en hier naartoe te varen. In het begin was er niets te zien, toen verschenen er af en toe een paar vinnetjes. We waren in eerste instantie nogal teleurgesteld.... Ze maakten echter gebruik van onderwater-microfoons zodat we de geluiden van de orca's (soms alleen geklik en soms andere kreten waarmee ze communiceren) konden horen.
We hoorden ze ineens en plotseling was er een moeder met jong vlakbij de boot. En al spoedig volgden er vele anderen. Een ongelofelijke ervaring! Onze kapitein (een enorme rouwdouwer, maar dat zijn de meeste Canadezen, en tevens bioloog) heeft 150 km voor ons moeten varen om ons toch orca's te kunnen laten zien. We kregen dus wel waar voor ons geld!

Na terugkomst om 15:30 uur zijn we Victoria ingelopen. Het goot inmiddels van de regen (in de boot was het wonderbaarlijk genoeg droog op het moment dat we de orca's zagen!). We zijn dus het Bug Museum ingevlucht waar enorme insecten (tarantula's, wandelende takken, allerlei andere soorten, enorm grote insecten) te zien waren. Je kon ze ook op je hand zetten. Een hele ervaring! Hierna zijn we naar Thunderbird Park gelopen waar totempalen van Indianen te zien zijn.

We kochten wat wijn en broodjes en zijn teruggegaan naar de camping. Geen zin om uit eten te gaan, op een gegeven moment gaan al die heavy meals je toch tegen staan....

Anoniem zei

Wat een geweldige reis maken jullie, en dat je orca's hebt gezien! Mij sprak die harley-minnende bejaarden erg aan,heerlijk zulke types. Maureen

Roos zei

Ha Michelle en Huub,

Geweeeldig lijkt me dat om die Orca's te zien! Jullie maken er weer een gewldige reis van zo te lezen! Heel veel plezier!!! Groetjes Roos

Anoniem zei

Hey Huub,

die orca's heb ik van het weekend ook gezien. Heb jij ze ook uit het water zien springen ?