woensdag 26 september 2007

Van Prince George naar Jasper

24 september 2007

Na weer een koude nacht op de camping in Prince George vertrekken we in de loop van de ochtend naar Jasper, in de Rocky Mountains. Een rit van ongeveer 360 km. Onderweg alleen maar bos, bos en nog eens bos. Helaas zien we weinig wildlife, alleen een golden eagle zien we heel dichtbij overvliegen. De enige stop die we onderweg maken is bij de Rearguard Falls in de Fraser River.
Dit is de meest verre plaats waar de zalm nog kan komen om kuit te schieten. Het is ruim 800 mile van de Pacific oceaan af gelegen en alleen de allersterkste zalmen redden het om zover het binnenland in te dringen. Uiteraard hadden we gehoopt hier dus zalmen omhoog te zien springen tegen de waterval op, maar dat geluk hebben we helaas niet. En dus ook geen beren die in de stroomversnellingen de zalmen staan op te wachten. Mount Robson, de hoogste berg van Canada (bijna 4000 meter hoog) doemt al voor ons op. We zijn erachter gekomen dat de 'vossen' die we dachten gezien te hebben eigenlijk 'coyotes' zijn. Zo leer je nog eens wat! Overal wordt folder- en boekmateriaal uitgereikt over de flora en fauna hier. Zodra we Jasper National Park binnenrijden merken we meteen al dat we in een toeristisch gebied komen. Ineens zien we weer overal campers. In Jasper gaan we voor 3 nachten op de Whistlers camping staan, een enorm grote camping, waar het nu buiten het seizoen gelukkig vrij rustig is. De camping is fantastisch mooi gelegen met allemaal open plekken in het bos. De camping ligt midden in de natuur, en dus zie je overal weer de waarschuwingen voor beren. Tot onze grote verrassing loopt er dwars over de camping een grote groep 'elks' of 'wapiti's' (wij denken dat de Nederlandse vertaling hiervoor 'eland' is, klopt dat?). Het mannetje is erg indrukwekkend en is er duidelijk niet van gediend dat je te dicht bij zijn vrouwtjes komt. Hij is zeker 1.80 meter hoog en brult (burlt; het is paartijd nu...) vervaarlijk. We blijven een beetje uit de buurt want overal wordt ervoor gewaarschuwd dat ze zeker in de bronstijd behoorlijk agressief kunnen zijn en zelfs auto's aanvallen. We kunnen er geweldige mooie foto's en film van maken. Ook komen we op de camping nog een mannetjeshert tegen (mule deer), duidelijk stukken kleiner dan de elk. Om ons heen stikt het ook nog eens van de eekhoorns (Columbia ground squirrel).
We zitten nu in de provincie Alberta en dat betekent dat de klok weer een uur vooruit gaat en het tijdvershil met NL nog maar 8 uur is. We hebben lekker gekookt in de camper (chili die nog onverdragelijk heter was dan het voedsel in Thailand..), de kachel aangezet en genieten van de ontgelofelijke rust hier midden in de natuur.
We hebben nu leuk e-mail contact met Peter en Conny, die we op de camping in Campbell River op Vancouver Island hebben leren kennen. Ze beheren de camping daar voor een tijdje en trekken dan weer verder op zoek naar ander werk. Ze hebben een paar jaar geleden besloten de hele boel achter zich te laten en een nieuw leven te beginnen. Erg leuk stel, we gaan ze uitnodigen zodra ze aan hun Europa-reis gaan beginnen.