maandag 20 oktober 2008

Vanaf woensdag 8 oktober

Woensdag 8 oktober

Hier waren we gebleven . In de namiddag maken Huub en ik nog een nachtwandeling met dezelfde gids (Champs Elysees). We lopen weer naar hetzelfde point de vue en verdomd, binnen een mum van tijd komen er een Fossa (panterachtig wezen dat lemuren eet) en een Mouse lemure op ons af . Waarschijnlijk worden ze gewoon gevoerd, dit is anders wel heel toevallig, maar het is leuk en perfect voor goede foto's .
Ellen voelt zich niet lekker en is met Ton thuisgebleven . Ook onze chauffeur Ari gooit er de volgende dag alles uit . Hij verdenkt de kreeftjes die hij gegeten heeft in het resort .

Donderdag 9 oktober

We rijden van Ranofamana naar Andringitra en bezoeken onderweg een papierfabriek (allemaal handwerk) en Fianarantsoa waar de Betsileo tribes wonen , polygame stammen, maar dat zijn ze hier allemaal..
Ari koopt 2 levende kippen die hij vastbindt op de imperial van de landrover (arme beesten, ze moeten 20 km over een onbegaanbare weg meehobbelen, ik besluit vegetarier te worden…). We moeten zelf ons eten inslaan voor 2 dagen want we gaan naar een Gite d'Hote in the middle of nowhere…
Daar aangekomen hoeven we gelukkig niet in een dormitory tussen de zweetsokken van medereisgenoten, maar hebben we een kamer voor ons vieren. Vrijdag 10 oktober

We verkennen het Andringitra NP, samen met Ton. Ellen voelt zich nog niet goed genoeg. Onze gids heet Jean Claude (Zak) en weet eigenlijk helemaal niets. Maar goed, het is een mooie tocht, vooral door ongerepte negerdorpjes waar de Betsileo stammen wonen, ook polygaam uiteraard. Een vrouw is hier net zoveel waard als een zebu (een rund met zo,n bult op zijn schouder). We zien geen wildlife, zelfs niet in de iets hogergelegen bossen. Het schijnt er te koud te zijn voor de lemuren. Na terugkomst in de Gite vinden ze een leuk terrasje waar ze lauwwarm bier verkopen. Pinda,s vinden ze op een marktje verderop. Ari bereidt een heerlijk maal voor ons boven een vuur.

Zaterdag 11 oktober

We vertrekken zonder ontbijt (tis op !) en doen dit in Ambalavao, waar we weer onze Belgische piloot ontmoeten. Hij is ook met een groep op stap en is alweer met zijn eerste biertje bezig. Onderweg bezoeken we nog een prive park (Anja park) waar we lemuren (vooral Ring Tailed) van heel dichtbij kunnen zien en fotograferen. We moeten stukken abseilen en moeten door enorme bergspleten heen en door spelonken. Erg mooi park.
We rijden via Ihosy (Bara tribes, ook polygaam….) door naar het Motel d'Isalo, met een enorm en prachtig zwembad erbij. Heerlijk om je biertje aan de rand ervan op te drinken. Er scheren hele zwermen buizerds boven ons hoofd (prooi ?)

Zondag 12 oktober

Na een duik in het zwembad vertrekken we naar het dorp voor onze hike door het Isalo NP. Het valt voor Ari nog niet mee om een gids te vinden, hij had er een maar die liet het ineens afweten.. Het lukt en het is een geweldige hike. Eerst naar het Piscine Naturel (een natuurlijk zwembad) en vervolgens door een enorme woestenij van Spiny Forest (halfwoestijn). Overal zien we Ring Tailed lemurs, zeker op de camping waar het einde van de hike is.
We doen nog even een extra hike naar de Nymphe cascades. Ook hier zit weer een hele lemurenfamilie met jongen (daar is het nu precies de goede tijd voor).