zaterdag 6 oktober 2007

Van Banff naar Calgary

Vrijdag 5 oktober 2007

Vanochtend worden we wakker in een wondere witte sneeuw wereld. Het heeft afgelopen nacht behoorlijk gesneeuwd en de hele camping en de bergen en bossen rondom ons heen is als op wintersport. De zon komt een beetje door en we besluiten voordat we naar Calgary rijden eerst nog een hike te gaan maken in de omgeving van Banff. Dus we rijden weer naar de Minnewanka loop die we aantreffen in een stralende zonneschijn. En dat in combinatie met al die witte bergen en bossen maakt het wintergevoel helemaal compleet. We lopen de hike rondom het Johnson lake, een hike van ongeveer 5 km. Ook nu treffen we geen wild aan, wel een heleboel verse uitwerpselen van Big Horn(y) Sheeps, herten en elks. Ook zien we erg veel verse sporen, onder andere het verse spoor van een wolf.
Daarna rijden we naar Calgary, waar we aan de westkant van de stad een camping aanbevolen hebben gekregen. Na veel rondrijden in de omgeving (ons navigatiesysteem heeft nog geen weet van de vele recentelijke veranderingen van wegen rond Calgary) vinden we de camping aan de voet van het voormalige Olympische skistadion (grote springschansen, bobsleebanen, kabelbanen etc etc). Het beloofde verwarmde buitenzwembad is per begin september al gesloten en ook het beloofde shuttle busje naar downtown rijdt niet meer. Dus na inchecken op de camping pakken we de camper en rijden naar downtown. Calgary is een erg drukke, hectische stad, natuurlijk erg bekend om zijn jaarlijkse stampede. Maar we vinden een parkeerplaats midden in het centrum, vlak bij de beroemde Calgary Tower. Het centrum is voorzien van het zgn. “+15 Walking System”, een labyrint van bovengrondse, overdekte wandelgalerijen op 15 feet hoogte, die de grote gebouwen met elkaar verbinden. Zo kun je volledig droog en warm het hele centrum van Calgary doorkruisen. Echt bizar, we hebben af en toe best lopen puzzelen om de weg te vinden. Het nadeel van dit systeem is wel dat in de winter de straten buiten vrijwel uitgestorven zijn wat betreft voetgangers.
Op deze manier lopen we vanaf de Calgary Tower dwars door downtown naar een eiland in de Bow rivier, Prince’s eiland. Een door de aanleg van een extra verbindingskanaal tbv de houtindustrie ontstaan eiland. Op dit eiland huizen kolonies bevers (waarvan we wel de dammen en de afgeknaagde bomen zien, maar de bevers zelf niet), grote groepen grote zwarte eekhoorns, raccoons, hazen en zelfs prairiewolven. Na een paar uurtjes hebben we het wel gezien in de stad en rijden terug naar de camping. Morgen (zaterdag) heet vroeg moet de camper ingeleverd worden. We hopen dat we onze zware rugzakken al op het vliegveld kunnen droppen en dat we dan nog even tijd hebben om downtown te gaan. We willen (als het weer goed is) nog wel even de Calgary Tower in om te genieten van het uitzicht en als het lukt wat tijd betreft, ook nog naar het beroemde Glenbow museum. En dan zaterdagmiddag om 18:00 uur lokale tijd naar huis.