zondag 7 oktober 2007

Calgary en weer thuis

Zaterdag 6 oktober/zondag 7 oktober 2007

Vanochtend vroeg opgestaan, omdat de camper voor 10 a.m. ingeleverd moet worden. Dat lukt ruimschoots en bij het opnemen van de kilometer stand blijkt dat we “slechts” 7km over ons maximaal gratis te gebruiken aantal kilometers zijn heen gekomen. Dus dat wordt $2,45 bijbetalen. Dit hadden we eerlijk gezegd niet verwacht te hoeven betalen, een beetje kinderachtig, maar we hebben gemerkt dat de Candadezen erg op de centen zijn. We hebben dus deze 3 weken ruim 3200 km gereden. Vanaf het Canadream kantoor worden we met een busje naar het vliegveld van Calgary gebracht, waar we onze bagage achterlaten en dan meteen weer een taxi terug nemen naar downtown. Het weer is vandaag schitterend. Zonnetje schijnt en de temperatuur is heerlijk. We gaan naar het Glenbow museum, waar we erg onder de indruk raken van de uitgebreide collectie voorwerpen betreffende de oorspronkelijke bewoners van Canada. Het blijkt dat tot 1970 de oorspronkelijke bewoners (veelal Indianen) nauwelijks rechten hebben gehad en niet voor vol werden aangezien in Canada. Er is nu een kentering op gang gekomen die de oorspronkelijke bewoners weer meer terug brengt naar hun roots, met alle daarbij behorende gebruiken en leefgewoonten. Het wordt breed gesteund vanuit de overheid. We brengen een aantal uren door in het grote museum. Daarna besluiten we toch maar even de Calgary Tower in te gaan, met zijn 190 meter hoogte een van de allerhoogste uitzichttorens ter wereld. Aangezien het heel helder weer is heb je een fantatisch uitzicht op de besneeuwde Rocky Mountains in de verte aan de ene kant en de uitgestrekte prairies aan de andere kanten. Een gedeelte van de vloer is van glas zodat je tussen je voeten door in een onpeilbare diepte kijkt. Niet goed voor mensen met hoogtevrees. Verder hebben we geen behoefte meer om nog verder iets in Calgary te gaan doen of bekijken en nemen een taxi terug naar het vliegveld. De taxi chaffeur is een heel vriendelijke Somalier die honderduit vertelt over de problemen die buitenlanders ondervinden in de USA en hoe het het met de integratie van buitenlanders gaat in Canada. Het schijnt toch een wereld van verschil te zijn. Als toerist hebben we niets van deze bestaande verschillen gemerkt. In onze ogen lijkt Canada heel erg veel op ded USA. De taal is hetzelfde, de eetgewoontes zijn gelijk, alleen zien we hier wat minder dikke mensen dan in de USA.
Terugkijkend op deze 3 weekse reis: een geweldige ervaring vwb wildlife en ongerept natuurschoon. Aan wildlife hebben we gezien:
- blackbear
- zeehond
- bald eagle
- golden eagle
- heel veel andere vogelsoorten
- 5 soorten eekhoorns
- Konijn
- Haas
Helaas hebben we geen grizzly en cougar gezien. Canada is we een behoorlijk duur land.

De terugreis met Air Canada verloopt redelijk. We slapen echter heel slecht. In Frankfurt moeten we overstappen en we halen maar op het nippertje onze vlucht naar Amsterdam. Op Schiphol missen we net op een minuutje onze trrein naar Eindhoven, dus wachten we een halfuurtje. Toen blijkt er voor de afwisseling weer eens geen treinverkeer te zijn tussen Den Bosch en Eindhoven. Dat wordt dus weer een busreisje. Uiteindelijk zijn om om 17:00 uur thuis. Het is in ieder geval heel lekker weer in NL. De eerste creditcard afrekeningen liggen al op ons te wachten :-(
Nu gaan we ons mentaal voorbereiden op een volgende leuke bestemming: Madagaskar!

Anoniem zei

Dag Michelle en Huub,
fijn dat jullie weer gezond en wel zijn teruggekeerd. Met zoals ik zag drie rugzakken met mooie herinneringen.
Nu maar weer rustig op gang komen.
Hartelijke groet,
Harry

Peerke zei

Welkom thuis.

Gr. Peter en Carla.

Tollekes zei

Welkom thuis. Nog niet terug of al weer plannen naar een warm land. De kou is jullie dus niet echt bevallen ??
Wij spreken elkaar wel binnenkort